Mengembangkan AKNI Dengan Blue Ocean Strategy

  • Pudji Herijanto Politeknik Negeri Malang
Abstract views: 248 , PDF downloads: 248
Keywords: AKN Indonesia, Blue Ocean Strategy, BOS

Abstract

Abstrak

Objektif.  Tujuan kajian ini adalah untuk menformulasikan strategi pengembangan Akademi Komunitas Negeri Indonesia (AKNI) dengan Blue Ocean Strategy (BOS).

Material and Metode. Untuk itu dilakukan penelitian deskriptip yang mendeskripsikan 4 langkah penyusunan strategi pengembangan AKNI. Jenis data yang digunakan adalah data sekunder yang diperoleh dengan metode dokumentasi, kemudian dianalisis dengan pola yang dibuat oleh Utama (2008).

Hasil. Hasilnya tersusun strategi pengembangan AKNI yang sekarang ini dirasakan tidak memiliki daya saing, untuk terus bisa berkembang di waktu dan masa mendatang.

Kesimpulan. Strategi ini diawali dengan mengidentifikasi pasar dan calon konsumen potensial AKNI, kemudian merumuskan jasa penyedia kompetensi AKNI. Berdasarkan ke dua hasil terebut dirumuskan manfaat yang akan diperoleh para calon konsumen potensial. Manfaat tersebut selanjutnya ditawarkan dengan menyampaikan opportunity cost yang akan diperoleh para calon pelanggan potensial. Kemudian dilakungan rangkaian penerapan BOS untuk pengembangan AKNI.

Abstrack

Objective. The purpose of this study is to formulate a strategy for developing the Indonesian State Community Academy (AKNI) with the Blue Ocean Strategy (BOS).

Materials and Methods. For this reason, descriptive research was carried out describing the 4 steps in developing an AKNI development strategy. The type of data used is secondary data obtained by the documentation method, then analyzed with patterns created by Utama (2008).

Materials and Methods. For this reason, descriptive research was carried out describing the 4 steps in developing an AKNI development strategy. The type of data used is secondary data obtained by the documentation method, then analyzed with patterns created by Utama (2008).

Results The result is an AKNI development strategy that is currently felt to have no competitiveness, to continue to develop from now and in the future.

Conclusion. This strategy begins by identifying the market and potential AKNI potential customers, then formulating the services of AKNI competency providers. Based on the two results, the benefits will be formulated to be obtained by potential customers. These benefits are then offered by conveying the opportunity cost that potential customers will get. Then a series of BOS implementation was carried out for the development of AKNI.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bragança, R. (2016). BLUE OCEAN STRATEGY FOR HIGHER EDUCATION. International Conferences ITS, ICEduTech and STE 2016, 8, 325–328. https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=BLUE+OCEAN+STRATEGY+FOR+HIGHER+EDUCATION&btnG=
Hasan, F. A., Komoo, I., Nor, M. N. M., & Abdullah, Z. (2017). Transformation of universities and the national Blue Ocean Strategy: A case study of Universiti Malaysia Terengganu. Journal of Sustainability Science and Management, 12(1), 70–78.
Irhami, G. (2017). REINVENTING PERGURUAN TINGGI DALAM BLUE OCEAN STRATEGY. Jurnal Komunikasi, Bisnis, Dan Manajemen, 4(2), 1–17. https://doi.org/1031602
Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Value innovation: A leap into the blue ocean. Journal of Business Strategy, 26(4), 22–28. https://doi.org/10.1108/02756660510608521
Kotler, Philip dan Gary Armstrong (2012), Principles of Marketing. 14th edition. London: Prentice Hall.
Mardia. (2011). MANAJEMEN PENDIDIKAN TINGGI ISLAM DALAM SPEKTRUM BLUE OCEAN STRATEGY. 15(1), 141–164. https://doi.org/10.20414/ujis.v15i1.213
Mi, J. (2015). Blue Ocean Strategy. Wiley Encyclopedia of Management, 12(3), 105–122. https://doi.org/htdoi.org/10.1002/9781118785317
Mulyadi, M. (2011). Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 15(1), 127–138. https://doi.org/10.31445/jskm.2011.150106
Sutanto, Y., Suyanto, M., & Fatta, H. Al. (2013). ANALISIS INOVASI NILAI SEBAGAI PERANCANGAN STRATEGI PERUSAHAAN PADA STMIK AMIKOM YOGYAKARTA. Jurnal Teknologi Informasi, 7(22), 61–78. https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=ANALISIS+INOVASI+NILAI+SEBAGAI+PERANCANGAN+STRATEGI+PERUSAHAAN+PADA+STMIK+AMIKOM+YOGYAKARTA&btnG=
Utama, C. (2008). MENJALANKAN RANGKAIAN STRATEGIS SAMUDERA BIRU. Majalah Ilmiah Fakultas Ekonomi UNPAR, 12(2005), 44–54. https://doi.org/10.26593/be.v12i1.687.%25p
Widikusyanto, Hidayah
Published
2020-12-31

PlumX Metrics

How to Cite
Herijanto, P. (2020). Mengembangkan AKNI Dengan Blue Ocean Strategy. JAMI: Jurnal Ahli Muda Indonesia, 1(2), 184-194. https://doi.org/10.46510/jami.v1i2.33